وقتی اجاره نشین دیگر خوش نشین نیست

روزی روزگاری نه چندان دور از اجاره نشینی به عنوان خوش نشینی یاد می شد چرا که هم پر تنوع بود و هم کم هزینه.وقتی اجاره نشین بودی دیگر از در کنار سایر هزینه‌های خانه، کلی هزینه نگهداری و تعمیرات نمی پرداختی.وقتی اجاره نشین بودی..

وقتی اجاره نشین دیگر خوش نشین نیست
وقتی اجاره نشین دیگر خوش نشین نیست

اجاره نشینی دیگر خوش نشینی نیست

شفاف نیوز : روزی روزگاری نه چندان دور از اجاره نشینی به عنوان خوش نشینی یاد می شد چرا که هم پر تنوع بود و هم کم هزینه.وقتی اجاره نشین بودی دیگر از در کنار سایر هزینه‌های خانه، کلی هزینه نگهداری و تعمیرات نمی پرداختی.وقتی اجاره نشین بودی پرداخت مالیات ملک، بیمه و سایر هزینه‌ها بر عده شما نبود.وقتی اجاره نشین بودی، هر زمانی کهمی خواستی می‌توانستی به هر مکانی که دوست داری نقل مکان کنی و دغدغه ای نداشته باشی.
این روزها اما کار به جایی رسیده است که همه دوست دارند همه این مشکلات را داشته باشند اما اجاره نشین نباشند چرا که اجاره نشینی با ارقام نجومی امروز مسافی است با چند برابر هزینه کردن برای خانه شخصی بدون هیچ سودی!
در واقع در روزگار قدیم اجاره بهای خانه آنقدر سرسام آور نبود که بسیاری در آرزوی یک خانه 30 متری برای 6 نفر! بسوزند و نتوانند آن را به واقعیت تبدیل کنند.
حالا نیز در حالي ركود بازار مسكن را فراگرفته و اين بازار با گرانی های گاه و بیگاه حال و روز خوبي نداردو مردم به دلیل نداشتن قدرت خرید ، چاره ای ندارند جز اینکه به دنبال رهن و اجاره خانه باشند.
اين در حالي است كه كنترل مناسبي بر روي بازار اجاره صورت نمي‌گيرد و موجران معمولاً قيمت‌هاي خودشان را ميدهند.
حال به نظر مي‌رسد براي تعادل قيمت نرخ اجاره‌بها بهتر است دولت و بخش‌هاي مربوطه وارد ميدان شوند و وعده‌هاي فعال‌سازي صنعت اجاره را اجرايي کنند. بر اين اساس بيش از 34 درصد از معاملات اجاره‌نشيني 10‌ماهه سال گذشته در استان تهران صورت گرفته و تهراني‌ها را صدرنشين کرده است.
با گذشت پنج ماه از سال 1393 و ميزان معاملات منعقد شده و افزايش حدود 10‌درصدي معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به نظر مي‌رسد بازار مسکن و به ويژه بازار اجاره‌بها رونق مي‌گيرد، اما رونقي که با افزايش قيمت همراه نخواهد بود.
برخي کارشناسان و صاحب نظران مسکن بر اين باورند که بازار مسکن در نيمه دوم سال افزايشي نخواهد داشت. به گفته رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران گرچه بازار اجاره‌بهاي مسکن در شهريورماه به اوج خود مي‌رسد و شاهد بيشترين تعداد معاملات مسکن خواهيم بود، اما جهش و افزايش قيمتي پيش‌بيني نمي‌شود.
به گفته حسام عقبايي مشاهده آمار چهارماهه امسال بيانگر رونق معاملات مسکن نسبت به سال گذشته است.
به عقيده وي شهريور امسال با بيشترين حجم معاملات مسکن روبه‌رو خواهيم بود، اما پس از آن با شروع فصل جديد اندکي بازار آرام و ساکت مي‌شود و دوباره در دي‌ماه رونق معاملات را شاهد خواهيم بود. در اين باره نيز برخي مسئولان دولتي و وزارت راه و شهرسازي هم معتقدند امسال افزايش قيمتي در نيمه دوم سال نداريم و امسال، سال افزايش قيمت مسکن نيست.

بهترین اتوبار تهران

آمار موجود از ميزان قراردادهاي منعقد‌شده مسکن سال‌هاي 1391 و 1392 نشان مي‌دهد تعداد اجاره‌نشينان در تهران بيش از ديگر شهرهاي کشور است. طبيعي است که کلانشهري همچون تهران با وجود 12 ميليون جمعيت و اين تعداد ساخت و ساز، بيشترين اجاره‌نشين را به خود اختصاص دهد و به تبع آن بيشترين ميانگين قيمتي اجاره مسکن را داشته باشد؛ ميانگين قيمتي که حداقل 700 هزار تومان در ماه را به خود اختصاص مي‌دهد.
رقمی که برای خانوارهایی که حدود یک میلیون تومان درامد ماهیانه دارند بسیار زیاد است و فشار اقتصادی زیادی به آنها وارد می کند.
از سوی دیگر همانطور که گفته شد عدم نظارت بر این بازار بلای جان مردم شده و هر کس برای خود روی خانه اش نرخ می گذارد و بنگاه های معاملات املاک هم سعی می کنند از این شرایط سود لازم را ببرند.
باید منتظر ماند و دید بالاخره نهادهای نظارتی وارد کارزار می شوند تا نرخ اجاره بها به طور منطقی کنترل شود یا خیر؟